Przełęcz Okraj – Śnieżka

Śnieżki przedstawiać nikomu nie trzeba; to jeden z najbardziej charakterystycznych oraz popularnych szczytów na Dolnym Śląsku. Przy perfekcyjnej przejrzystości powietrza, dumnie wznosząca się “kopułka” widoczna jest nawet z mojej rodzinnej miejscowości położonej na Wzgórzach Trzebnickich, Obornik Śląskich. Co więcej, „Królowa Karkonoszy” jest dotychczas prawdopodobnie najczęściej zdobywanym przeze mnie szczytem. Co zatem zrobić, aby wejście na Śnieżkę było ponownie ekscytujące i nieco mniej przewidywalne niż najbardziej powszechne wejście spod Kościółka Wang?
Ruszamy na Śnieżkę z Przełęczy Okraj, pierwszy raz nocujemy w schronisku po czeskiej stronie, a na szczycie meldujemy się kwadrans przed zachodem słońca w piękny, słoneczny dzień. Wrażenia gwarantowane! 🙂

Śnieżka z Przełęczy Okraj – 30/31.03.2019

Auto zostawiamy jeszcze po polskiej stronie znajdującej się na granicy Przełęczy Okraj, tuż przy schronisku PTTK (10 zł/dzień). Stąd ruszamy szlakiem niebieskim. Jest piękny i niezwykle słoneczny dzień, ale śniegu jeszcze pod dostatkiem. Pierwsze pół godziny to bardzo wymagające podejście na Czoło: szlak prowadzi przez las, zaledwie 10 metrów od wyciągu narciarskiego i idziemy cały czas ostro pod górę. To naprawdę mocny początek wycieczki! Kolejne 30 minut to marsz „po prostej”, który kończymy dochodząc do charakterystycznego Skalnego Stołu. Stąd roztacza się niesamowita panorama zaśnieżonych Karkonoszy. Miejsce wymarzone na przerwę, herbatkę i kilka zdjęć.

Po chwili wytchnienia ruszamy dalej, tym razem bardzo ostro w dół! Po kwadransie mijamy Sowią Przełęcz, a po kolejnych 25 minutach docieramy do naszego miejsca noclegowego w schronisku Jelenka.
Na obiadokolację wybieramy smażony ser z frytkami (ok. 30 zł) i po szybkim przepakowaniu ruszamy na Śnieżkę. Początkowo czeka nas ostre podejście na Czarną Kopę, które raczy nas takim oto widokiem. Zapowiada się fenomenalny spektakl na szczycie! 🙂

Teraz przed nami już tylko przyjemna i niesamowicie widokowa wędrówka całkowicie odsłoniętym Czarnym Grzbietem aż do rozwidlenia przy Drodze Jubileuszowej u podnóży naszej Królowej. Tu poprowadzony jest zimowy szlak bezpośrednio na Śnieżkę; ostro pod górę.

Po 1,5 godziny drogi ze schroniska Jelenka meldujemy się na Śnieżce kilka minut przed zachodem słońca. Niebo już rozpoczyna swój pokaz, przybierając niesamowite, pastelowe kolory. Zachód słońca na Śnieżce był jednym z moich małych marzeń i celów, które w końcu osiągnęłam. Niezwykle malowniczy wieczór!

Doskonale widoczne Śnieżne Kotły.

Zachód słońca na Śnieżce.

Teraz ekspresowe zejście do schroniska Jelenka, do którego docieramy już w całkowitej ciemności po nieco ponad godzinie.

Z praktycznych informacji dotyczących schroniska Jelenka:

• Nocleg ze śniadaniem to koszt 410 kc (ok. 70 zł).
  • Piwo 50 kc (8,5 zł).
  • W schronisku można płacić czeskimi koronami, złotówkami oraz euro.
  • Od razu okazało się, że w naszym sześcioosobowym pokoju będziemy spały same, co, jak na górskie schroniska jest raczej niespotykane. Nie wiem czy taka jest praktyka we wszystkich schroniskach u naszych południowych sąsiadów, ale przy zameldowaniu, nie mówiąc, że dokonywałyśmy rezerwacji, pracownik powiedział, że miejsc już nie ma…
  • Śniadanie raczej nie do polecenia: ścięta jajecznica, puste bułki, dżem i ser, rozwodniona herbata, kawa dodatkowo płatna.

Niedziela przywitała nas już dużo gorszą pogodą, ale dziś tylko powrót do auta tą samą drogą niebieskim szlakiem, z przystankiem ponownie na Skalnym Stole.

Skalny Stół – widok na zamglone Karkonosze.

Wejście z Przełęczy Okraj na Śnieżkę jest świetną alternatywą dla osób nieco znużonych już szlakami od strony Karpacza. Obfituje w kilka bardzo widokowych miejsc na czele ze Skalnym Stołem, z którego rozpościera się fenomenalna panorama Karkonoszy. Wyjątkowym miejscem jest także Czarny Grzbiet u podnóży Śnieżki, po którym wędrowanie jest czystą przyjemnością, a patrząc na niego ze szczytu przypomina taką malutką, bieszczadzką połoninę. Absolutny punkt obowiązkowy dla osób poszukujących w górach odsłoniętych tras i malowniczych widoków.

Odkryj mapę i ruszaj na Śnieżkę!