11/28 Czupel z Przełęczy Przegibek

Przy okazji pięknego, majowego weekendu w Beskidzie Śląskim postanawiamy „po drodze” zdobyć jeszcze jeden szczyt Korony Gór Polski wchodząc na Czupel w Beskidzie Małym.

Wędrówkę rozpoczynamy na parkingu przy Przełęczy Przegibek, skąd ruszamy szlakiem niebieskim. Początkowo idziemy kilka minut przez las mocniej pod górę, aby wyjść na szeroką drogę. Po ok. 45 minutach łagodnego podejścia dochodzimy do półmetku trasy, którym jest schronisko na Magurce Wilkowickiej. Zapach pieczonej na ognisku kiełbaski, biwakujący turyści, przyjemne słońce i lekki wiaterek – na urokliwej polance przy schronisku roztacza się piknikowa aura pogodnej, majowej soboty.

My jednak nie poddajemy się pokusom i żwawym tempem ruszamy dalej w kierunku Czupla, podziwiając fantastyczną panoramę Beskidu Śląskiego, na czele z widoczną wieżą na Skrzycznem (na którym swoją drogą mamy dziś nocleg:)). Kolejne 45 minut niezbyt wymagającego marszu i meldujemy się przy tabliczce informującej nas, że znajdujemy się na najwyższym szczycie Beskidu Małego.

Jedenasty szczyt Korony Gór Polski zdobyty! 🙂

Na szczycie nie ma skrzynki z pieczątką, nie spodziewajmy się także pięknych widoków, bo Czupel całkowicie porośnięty jest drzewami. Po falujące, niczym niezasłonięte krajobrazy lepiej udać się w okolice Schroniska PTTK na Magurce Wilkowickiej.
W drodze powrotnej zahaczamy właśnie o schronisko na Magurce Wilkowickiej, gdzie podbijamy pieczątkę do książeczki oraz decydujemy się na chwilę odpoczynku, aby w spokoju nacieszyć się górskimi widokami. Dość szybko jesteśmy jednak poganiane przez widoczną na horyzoncie burzę nieuchronnie zmierzającą w naszym kierunku oraz towarzyszące jej odgłosy i huki… W błyskawicznym tempie schodzimy do parkingu, ale niestety, zaledwie kilka minut przed autem, ulewny deszcz nas dopada. A dziś jeszcze przecież wymagające wejście na Skrzyczne…

Przełęcz Przegibek – Magurka Wilkowicka – Czupel – Magurka Wilkowicka – Przełęcz Przegibek – szlak niebieski
Czas: 3 godziny
Poziom: łatwy

Czupel z Przełęczy Przegibek to dobra propozycja na krótką wycieczkę dla każdego; niezbyt wymagające podejście, trasa głownie przez las, ale nie brakuje także kilku miejsc widokowych. Jest to jeden z tych szczytów Korony Gór Polski, który może nie specjalnie zachęcił do szybkiego powrotu, ale mimo wszystko była to całkiem przyjemna i ciekawa wędrówka. 🙂